مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

گرفتن اجازه ازدواج دختر | شرایط ازدواج بدون اجازه پدر برای دختر و پسر چگونه است؟

گرفتن اجازه ازدواج دختر چه شرایطی دارد؟ شرایط موردنیاز جهت کسب اجازه ازدواج دختر از دادگاه  چیست؟ قانون ازدواج دختر باکره و بررسی شرط رضایت پدر چیست؟ شرایط ازدواج بدون اجازه پدر برای دختر و پسر چگونه است؟  در قانون مدنی عقد ازدواج با قواعد و تشریفات ویژه ای پیش بینی شده. همین طور به منظور مصلحت دختران باکره، شرایط بسیار خاصی برای عقد آن ها در نظر گرفته شده، تا دچار آسیب های ناشی از ازدواج غلط نشوند. از جمله شروط لازم برای ازدواج دختر باکره لزوم رضایت پدر می باشد. به صورتی که از لحاظ قانون ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جد پدری باطل است.

image

گرفتن اجازه ازدواج دختر چه شرایطی دارد؟ شرایط موردنیاز جهت کسب اجازه ازدواج دختر از دادگاه  چیست؟ قانون ازدواج دختر باکره و بررسی شرط رضایت پدر چیست؟ شرایط ازدواج بدون اجازه پدر برای دختر و پسر چگونه است؟  در قانون مدنی عقد ازدواج با قواعد و تشریفات ویژه ای پیش بینی شده. همین طور به منظور مصلحت دختران باکره، شرایط بسیار خاصی برای عقد آن ها در نظر گرفته شده، تا دچار آسیب های ناشی از ازدواج غلط نشوند. از جمله شروط لازم برای ازدواج دختر باکره لزوم رضایت پدر می باشد. به صورتی که از لحاظ قانون ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جد پدری باطل است.

همه چیز درباره گرفتن اجازه ازدواج دختر

  1. در صورتی که دختر دوشیزه تمایلی به ازدواج داشته و فرد مناسبی را برای ازدواج در نظر داشته باشد یا فرد متعارفی از ولی خواستگاری کند و پدر اذن و رضایت به این ازدواج ندهد دختر دوشیزه میتواند با مراجعه به دادگاه خانواده میتواند تقاضای اذن در ازدواج بکند.
  2. دادگاه خانواده بعد از رسیدگی و تشخیص صلاحیت معرفی شده به عنوان خواستگار اقدام به صدور اجازه ازدواج میکند.
  3. خوانده این دعوا پدر است و خواهان آن دختر و خواستگار هم به دادگاه معرفی میشود و حسب تشخیص قاضی دادگاه خانواده و طبق روش و سلیقه ایشان رسیدگی انجام میشود.
  4. داشتن وکیل متخصص خانواده طبیعتاً مسیر حصول نتیجه را هموار میکند.
  5. توجه داشته باشید که ضرورت اذن در ازدواج خاص ازدواج دختر دوشیزه است و شامل خانمی که قبلا ازدواج کرده نمیشود.
  6. ضرورت اذن در ازدواج مخصوص ازدواج دائم است و در ازدواج موقت نیاز به اذن پدر نیست.
  7. در صورت فوت پدر اذن در ازدواج با جد پدری است.
  8. در صورت فوت پدر و جد پدری اذن در ازدواج لازم نیست و شخص دیگری این حق را ندارد و چنین نیست که مادر یا جد مادری یا عموها و سایرین حقی در این خصوص داشته باشد.
  9. در مورد ماهیت اذن در ازدواج که جزء تشریفات است یا شرط صحت عقد، بحث فراوان شده به نظر نگارنده جزوی از تشریفات ضروری عقد است که قانون گذار تلاش نموده با اعمال و اجبار به انجام آن از ریسگ و احتمال شکست ازدواج بکاهد و پدر و جد پدری را به طور سنتی مناسبترین افراد برای تشخیص این مصلحت مناسب دانسته.
  10. اخیرا مذکرات و پیشنهاداتی در مجلس صورت گرفته که تحت شرایطی حتی بدون اجازه پدر، قانونگذار اجازه ازدواج به دختران دوشیزه بدهند که به طور خلاصه این شرایط عبارتنداز : داشتن حداقل 28 سال سن و حداقل 5 سال سابقه کار و حداقل تحصیلات کارشناسی ارشد.

دختر در سه صورت می تواند بدون اذن ولی قهری خود به دادگاه صالح مراجعه کرده و نسبت به دریافت اذن ازدواج اقدام کند:

  1. دختر باکره ای که، ولی قهری او حضور دارد،اما به هر دلیل توانائی تصمیم گیری در زمینه ازدواج دختر را نداشته باشند و یا آنکه تمایلی به این امر نداشته باشند؛
  2. دختری که باکرگی خودش را به هر علت از دست داده باشد، چه ولی قهری حضور داشته باشد و یا نداشته باشد؛
  3. دختر باکره ای که ولی قهری او حضور نداشته باشد؛ برای مثال به علت مرگ، مفقودالاثر بودن، ترک خانواده و یا موارد دیگر که دسترسی به او در زمان ازدواج دختر میسر نباشد؛

در این سه مورد دختر می تواند به شرح نمونه دادخواستی که در ادامه می آید به دادگاه مراجعه کند و درخواست رسیدگی کند.

چرا پسر بدون اذن پدر می تواند ازدواج کند اما دختر نه؟

پسر برای ازدواج نیازی به اجازه والدین ندارد. پسری که رشید و بالغ باشد شرعا و قانونا نیاز به جلب رضایت پدر و مادر برای ازدواج نخواهد داشت. پس در انتخاب همسر خود کاملا آزاد بوده و خانواده نمی تواند او را به ملزم به ازدواج با شخص خاصی کند. اما باید گفت یک ازدواج موفق در گرو راضی بودن خانواده های دو طرف می باشد.

پس بهتر است که رضایت خانواده خود را در این زمینه جلب کند. با اینکه در اسلام پسر بالغ نیازی به اخذ اجازه پدر برای ازدواج ندارد،  ولی بهتر است رضایت او را جلب کند. همچنین در طرف دیگر این موضوع  امر طلاق وجود دارد که  زوجینی که  پس از  مدت زمانی زندگی مشترک تصمیم به جدایی می گیرند  به دنبال گرفتن وکیل برای طلاق توافقی می روند و مراحل طلاق را شروع می کنند.

چه زمانی اذن ولی برای ازدواج دختر لازم است؟ تحت چه شرایطی جلب رضایت پدر برای ازدواج الزامی است؟

در فقه اسلام، کسب اذن ولی برای ازدواج دختر در زمانی که دخترخانم هنوز باکره باشد، الزامی است. دقت کنید، شرط باکره بودن دختر در صورتی که دختر ازدواج کرده باشد، اما بکارت وی زائل نشده باشد، همچنان پابرجا خواهد بود، حتی اگر ازدواج چندم دختر باشد. برای مثال اگر به عقد مردی در آمده باشد و پیش از زائل شدن بکارت، مرد فوت کند یا عقد به هر علتی باطل و فسخ شود، در این صورت اجازه پدر دختر همچنان پابرجا خواهد ماند.

چه کسانی حق دادن اجازه برای ازدواج دختر را دارند؟

به صورت کلی سه شخص در فقه به عنوان مرجع اجازه دختر برای ازدواج در نظر گرفته شده اند:

  1. جد پدری نسبی و خونی دختر (ولی قهری)؛
  2. پدر نسبی و خونی دختر (ولی قهری)؛
  3. دادگاه صالح (در صورتی که پدر یا جد پدری (ولی قهری) دختر در قید حیات نباشند، غایب باشند و یا به خاطر بیماری، پیری، جنون یا فساد قادر به ارائه دلیل و یا تصمیم گیری در مورد ازدواج و یا عدم ازدواج وی نباشند).

آیا پدر یا ولی دختر می توانند مانع ازدواج شوند؟ جلوگیری پدر از ازدواج دختر

از نظر قانونی پدر یا جد پدری (که به عنوان «ولی قهری» از آن ها نام برده می شود) در زمانی می توانند مانع ازدواج دختر شوند که اولاً دختر باکره باشد و دوم آنکه دلیل موجهی برای این ازدواج داشته باشند. دلایلی که پدر می تواند به آن اشاره کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

البته در صورتی که دختر از نظر پدر تمکین نکند و به دادگاه مراجعه کند، پذیرش تمامی این موارد باید با نظر دادگاه بررسی شود. در صورتی موجه بودن دلایل، پدر می تواند از ازدواج دختر خود جلوگیری کند. در غیر این صورت رای به ازدواج دختر بدون رجوع به اذن ولی او داده خواهد شد. روند انجام این کار در ادامه بحث توضیح داده شده است.

آیا عدم اجازه ولی دختر برای ازدواج آن را باطل می کند؟

خیر، عدم اجازه ولی دختر، سبب باطل شدن عقد نمی شود و اگر دختر خانمی بدون اذن ولی خود اقدام به ازدواج کرد، این ازدواج صحیح است. اما بهتر است که به خاطر موضوع حمایت پدر از فرزندان، این اقدام انجام گیرد. با این حال در صورت بروز این مشکل، ازدواج درست است و زن و شوهر کاملاً بر هم محرم هستند و تمامی قوانین مانند ارث، مهریه، حضانت و غیره بر آن ها قابل اعمال است.

آیا دختر باکره می تواند بدون اذن پدر خود ازدواج کند؟

یک از سوالاتی که امکان دارد برای دختران یا والدینشان مطرح شود، اینست که آیا شرایطی وجود دارد که یک دختر باکره بتواند بدون اجازه پدر خود ازدواج کند؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است، مواد 1043 و 1044 اصلاحی 1370 قانون مدنی، را مورد بررسی قرار دهیم.

بر اساس قانون 1044 قانون مدنی:

در صورتی که پدر یا جد پدری، در محل حاضر نباشند و استیذان از آن ها هم عادتا غیر ممکن بوده و دختر هم احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج کند.

طبق ماده 1043 قانون مدنی:

نکاح دختر باکره، اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به رضایت پدر یا جد پدر او بوده و هر گاه پدر یا جد پدری، بدون علت موجه، از دادن ازدواج، مضایقه کند، رضایت او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهریه که بین آن ها قرار داده شده، بعد از اخذ رضایت از دادگاه مدنی خاص، به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج، اقدام کند.

نمونه دادخواست اجازه ازدواج دختر از دادگاه

 

درخصوص دادخواست خانم «شقایق» به طرفیت آقای «نادر» به خواسته اجازه ازدواج بدون اذن ولی قهری به این توضیح كه خواهان بیان داشته، خوانده، پدرش بوده و مدت 18 سال است، خانواده را ترك كرده و به جای نامعلوم رفته است و وی 21 سال سن دارد و دیپلم رشته كامپیوتر را اخذ كرده است و از دادگاه تقاضای اجازه ازدواج با نامزدم بدون اجازه پدرش را دارد.

خوانده از طریق نشر آگهی به جلسه دادگاه دعوت شده است، اما در جلسه دادرسی حاضر نشده و لایحه ای هم ارسال نکرده است. دادگاه با توجه به اوراق و محتویات پرونده و استماع شهادت شهود خواهان، موقعیت اجتماعی و اخلاقی نامزد خواهان و مجهول المكان بودن پدرخوانده و احراز هم كفو بودن نامزد خواهان با ایشان، به استناد ماده 1044 قانون مدنی به وی اجازه داده می شود تا بدون اجازه ولی قهری با نامزد خود آقای جواد با تعداد 240 عدد سكه بهار آزادی و هزینه سفرحج تمتع ازدواج دایم کرده و وقوع آن را در یکی از دفاتر ازدواج به ثبت برساند و دفاتر رسمی ازدواج هم موظف به ثبت واقعه این ازدواج است.

رای صادره غیابی و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در همین شعبه و سپس ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظراستان تهران است».  رای صادره به خواهان در دفتر دادگاه ابلاغ می شود و برای ابلاغ به خوانده با توجه به مجهول المكان بودن در روزنامه كثیرالانتشار آگهی می شود. پس از قطعی شدن دادنامه، خواهان تقاضای گواهی قطعیت به جهت ارایه به دفتر ثبت رسمی ازدواج می كند و حسب درخواست نامبرده گواهی قطعیت و این كه اجرای آن بلامانع است را برای ارایه به دفترخانه صادر می كند.

 

شرایط ازدواج دختر بدون داشتن اجازه پدر

مطابق مواد 1043 و 1044 قانون مدنی، درباره امکان ازدواج دختر بدون رضایت پدر یا پدربزرگ می توان گفت که در یکی از حالت های زیر دختر می تواند، بدون اذن ازدواج کند:

دقت کنید که تعدد ازدواج دختر برای ازدواج پدر ملاک نیست. به صورتی که اگر دختر بعد از ازدواج اول، دوم و … همینطور باکره باشد، نیاز به اجازه پدر برای ازدواج خواهد داشت.

 

مراحل ازدواج دختر بدون اجازه پدر

همانطور که اشاره شد، در صورتی که پدر یا جد پدری حاضر نباشند و یا بدون داشتن علت موجه با ازدواج دختر مخالفت کنند. دختر با مراجعه به دادگاه با وجود باکره بودن می تواند، اجازه ازدواج خود را بگیرد و با خواستگار مورد علاقه اش ازدواج کند.

به خاطر اینکه گرفتن حکم دادگاه برای ازدواج بدون اجازه پدر نیازمند طی کردن مراحل خاص خود می باشد. این مراحل شامل:

 

راه حل ازدواج دختر بدون اذن پدر

با وجود اینکه در قانون اجازه پدر در ازدواج دختر باکره ضروری است، اما، شرایط و راه حل هایی هم توسط قانونگذار برای ازدواج در صورت عدم اذن پدر پیش بینی شده. دختران باکره در صورتی که نتوانند اجازه پدر خود را برای ازدواج بگیرند، قادرند یکی از راه های زیر را برای ازدواج بدون اجازه پدر انتخاب کنند:

 

مجازات ازدواج دختر بدون داشتن اجازه پدر

در بخش های قبلی اشاره کردیم که ازدواج دختر باکره بدون رضایت پدر یا جد پدری وی باطل بوده و تنها در صورت وجود شرایطی خاص دختر می تواند، بدون اجازه خود اقدام به ازدواج کند. در مورد اینکه آیا ازدواج بدون اذن پدر یا جد پدری در قانون جرم به حساب می آید یا خیر؟ باید گفت، در هیچ یک از مواد قانونی ازدواج بدون رضایت پدر جرم انگاری نشده و جرم به حساب نمی آید. همین طور ازدواج بدون اذن پدر هیچ گونه مجازاتی برای دختر در پی نخواهد داشت.

 

اخذ اجازه ازدواج دختر از دادگاه – شرایط کسب اجازه ازدواج از دادگاه توسط دختر

  1. در صورت مضایقه و مخالفت پدر و جد پدری با ازدواج دختر بدون علت موجه
  2. پدر و یا جدپدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند.
  3. دختر باید به سن 13 سال همه شمسی و پسر به سن 15 سال همه شمسی رسیده باشند.
  4. معرفی کردن کامل مردی به دادگاه از قبیل شغل، تحصیلات، میزان دارایی و درآمد.
  5. درصورتی که دختر باکره باشد.
  6. اعلام شرایط نکاح و مهر که بین طرفین تعیین شده.

 

اخذ اجازه ازدواج دختر از دادگاه – شرایط اخذ کسب اجازه دختر از دادگاه جهت ازدواج

  1. پدر یا جد پدری در محل حضور نداشته نباشد
  2. دختر احتیاج به ازدواج داشته باشد
  3. استیذان از آن ها معمولا ممکن نباشد

 

اخذ اجازه ازدواج دختر از دادگاه – در مرحله رسیدگی و حسب دستور دادگاه، موارد زیر هم امکان دارد انجام شود:

  1. تحقیق از و وضعیت اجتماعی و اخلاقی پسر از راه واحد مددکاری یا شهادت شهود.
  2. أخذ نظریه پزشکی قانونی و گواهی عدم سوء پیشینه.
  3. تحقیق درباره محل اقامت پدر در صورتی که پدر مجهول المکان معرفی شود.

منتشر شده در 01 آبان 1402
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: