مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

تجدید نظر چیست و چگونه انجام میشود؟

تجدید نظر یکی از طریق شکایت از احکام دادگاه می باشد. تجدید نظر یعنی دوباره قضاوت کردن. بنابر این دادگاه تجدید نظر اعمال دادگاه نخستین را دوباره قضاوت و مورد بررسی قرار می دهد....

image

تجدید نظر خواهی از آراء دادگاه

تجدید نظر یکی از طریق شکایت از احکام دادگاه می باشد. تجدید نظر یعنی دوباره قضاوت کردن. بنابر این دادگاه تجدید نظر اعمال دادگاه نخستین را دوباره قضاوت و مورد بررسی قرار می دهد.

 

مهلت تجدید نظر

مطابق ماده ی 336 قانون آیین دادرسی مدنی مهلت درخواست تجدید نظر اصحاب دعوا، برای اشخاص مقیم ایران 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور 2 ماه از تاریخ ابلاغ رای می باشد. دادخواست تجدید نظر می تواند به دادگاه صادر کننده رای نخستین تقدیم شود یا به شعبه اول دادگاه تجدید نظر.

 

تجدید نظر و تعلیق اجرای حکم

تجدید نظر خواهی از آرای قابل تجدید نظر که در قانون احصا گردیده، مانع اجرای حکم دادگاه خواهد بود هرچند دادگاه صادر کننده رای آن را قطعی اعلام نموده باشند. از این مورد به عنوان اثر تعلیقی تجدید نظر نیز یاد می کنند. مگر در مواردی که طبق قانون استثنا شده باشند مثل دعاوی تصرف ملک و ورشکستگی که تجدید نظر مانع از اجرای حکم دادگاه نخستین نیست.

 

دلایل درخواست تجدید نظر

گروه وکلای سامانه انتخاب وکیل آنلاین (ساوا) عنوان می دارند ماده ی 348 قانون آیین دادرسی مدنی جهات درخواست تجدید نظر را نام برده که به قرار زیر است:

الف) ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی

ب) ادعای عدم صلاحیت قاضی یا عدم صلاحیت دادگاه صادر کننده رای

ج) ادعای توجه نکردن قاضی به دلایل ابرازی

د) ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود

ه) ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه

 

تفاوت تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی

رسیدگی به دعاوی قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان انجام می گیرد. اما اعتراض فرجام خواهی در دیوان عالی کشور صورت می پذیرد. مهلت فرجام خواهی هم همانند تجدید نظر برای اشخاص مقیم ایران 20 روز از تاریخ ابلاغ یا قطعیت رای دادگاه بدوی یا تجدید نظر می باشد. فرجام خواهی از طریق فوق العاده ی شکایت از آراء است اما تجدید نظر از طریق عادی شکایت.

 

تجدید نظر از آرای شعب بدوی دیوان عدالت اداری

در مورد آراء صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری علیه آراء قطعی مراجع حل اختلاف، صرف نظر از قید یا عدم قید قابل تجدید نظر بودن و یا حتی اگر به اشتباه رای را قطعی اعلام نموده باشند، واحد های کار و امور اجتماعی می بایست وفق مفاد بخشنامه معاونت روابط کار و امور اجتماعی ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ رای دیوان عدالت اداری درخواست تجدید نظر خواهی خود را همراه با کلیه مدارک و مستندات مربوط به دیوان عدالت اداری تسلیم نمایند.

 

تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

 با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.

                                 https://savaapp.com/consulting/onlin

منتشر شده در 23 بهمن 1401
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: وکیل

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: