مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مطالبه چک

چک به عنوان مهمترین سند تجاری نقش مهمی در نظام اقتصادی هر کشور ایفا می کند. از قضا این سند تجاری پر استفاده در ایران هم مهمترین ابزار پرداخت محسوب می شود. نقش چک در نظام اقتصادی ایران را ...

image

  نحوه مطالبه چک صیادی

 

چک به عنوان مهمترین سند تجاری نقش مهمی در نظام اقتصادی هر کشور ایفا می کند. از قضا این سند تجاری پر استفاده در ایران هم مهمترین ابزار پرداخت محسوب می شود. نقش چک در نظام اقتصادی ایران را می توان از میزان استفاده آن درک کرد. به طور سالانه حدود 40 الی 50 درصد پرداخت ها از طریق چک انجام می شود. البته چک کاغذی به دلیل هزینه بالا و ریسک ذاتی که در خود دارد همواره یکی از گزینه هایی بوده که برای حذف آن و جایگزین کردن آن با راهکارهای جدید تلاش های بسیاری شده است. بسیاری از کشورها در سال های اخیر تلاش کرده اند تا حضور پررنگ چک های کاغذی در اقتصاد را کمتر کنند.

در این مقاله برخی از معانی، اصطلاحات و نکات راجع به مطالبه چک را توضیح خواهیم داد.

چک:

مطابق ماده ۳۱۰ قانون تجارت:‌ “چک نوشته‌ای است که به موجب آن صادرکننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار می‌کند.”به عبارت ساده تر  چک یک سند تجاری است که بانک برای استرداد وجه و اعتبار قابل استفاده یا انتقال آن به اشخاص دیگر به صاحب حساب می دهد. البته صاحب حساب برای دریافت چک باید شرایط لازم را داشته باشد. طبق قانون چک باید بر روی بانک کشیده شود، به این معنی که محال علیه چک باید بانک باشد. چک هایی که موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه صادر می کنند چک هستند، اما حمایت های قانونی صدور چک شامل آن ها نمی شود.

مطالبه:

طلب کردن و خواستن چیزی یا حقی را از کسی، مطالبه گویند

تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.

                        https://savaapp.com/consulting/inperson 

قانون جدید مطالبه چک:

 طبق قانون جدید شما از طریق دفتر خدمات قضایی درخواست صدور اجراییه را از دادگاه می نمایید، هرچند تحت عنوان دادخواست این موضوع به دادگاه ارجاع می شود اما در واقع دادخواست نبوده و درخواست است و دادگاه نیز در این مرحله از رسیدگی به صحت و سقم ادعای شما فارغ بوده و صرفا اقدام بدون تشکیل جلسه رسیدگی اقدام به صدور اجراییه علیه خوانده می نماید و در در صورت عدم پرداخت مبلغ شما وارد مرحله اجرای احکام خواهید شد.

تأمین خواسته در چک:

یکی از ویژگی های دادخواست مطالبه وجه چک این است که دارنده چک می تواند مطابق قانون قبل از رسیدگی ماهیتی نسبت به موضوع وجه چک از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید بدین معنی که قبل از صدور رای ، اموال صادرکننده چک و یا ضامن آن را توقیف نماید . توقیف اموال برابر قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی صورت می پذیرد . اما نکته ای که در تامین خواسته می بایست مدنظر قرار گیرد آن است که دارنده چک می بایست ظرف ۱۵ روز نسبت به وصول چک اقدام نماید و به بانک صادر کننده چک مراجعه کرده و در صورت عدم موجودی گواهی عدم پرداخت دریافت نمایند و ظرف یک سال نسبت به مطالبه وجه آن از طریق دادگاه اقدام نماید که در اینصورت استفاده از امتیاز تامین خواسته مجاز خواهد بود .

روند رسیدگی:

مشاوره حقوقی روند رسیدگی قضایی درخصوص دادخواست مطالبه وجه چک با توضیح مختصری بدین شرح آغاز می شود که مطالبه مبلغ چک تا ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف بوده و دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده و یا محل بانک صادر کننده گواهی عدم پرداخت و یا شورای حل اختلاف محدوده قضایی بانکی که صادر کننده آن در آن دارای حساب می باشد . البته مرجع صالح به رسیدگی در خصوص چکهای با مبالغ بالاتر از ۲۰ میلیون تومان در دادگاه عمومی و حقوقی بوده و بعد از ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی با توجه به ۳ مرجع عنوان شده صالح به رسیدگی ( محل اقامت خوانده ، محل صدور گواهی عدم پرداخت ، محل بانک صادر کننده چک ) پرونده به ارجاع خواهد شد .

هزینه دادرسی مطالبه چک:

مطالبه وجه چک طبق قانون جدید به دلیل اینکه دارای فرآیند رسیدگی بدوی و تجدید نظر نمی باشد، بنابراین هزینه ای که شما برای ثبت درخواست اجراییه پرداخت می کنید در واقع هزینه دعاوی غیر مالی بوده و از این بابت برای افرادی که به موجب چک طلبکار می باشند بسیار شرایط خوبی می باشد و از پرداخت هزینه دادرسی معادل سه و نیم درصد مبلغ خواسته معاف می شوند، این در حالی است که بر طبق قانون سابق باید خواهان معادل سه و نیم درصد مبلغ خواسته را به عنوان هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت می نمود.

مدارک مورد نیاز جهت مطالبه چک:

مدارک مورد نیاز جهت ثبت دادخواست مطالبه وجه چک عبارتند از : اصل چک به همراه گواهی عدم پرداخت و مدارک شناسایی معتبر ، به همراه ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا. لازم به ذکر است در صورت مراجعه به وکیل دادگستری و اعطای وکالت به ایشان مبالغ حق الوکاله به همراه هزینه دادرسی از محکوم علیه قابل مطالبه خواهد بود فلذا پیشنهاد می شود دارندگان چک در جهت تسریع در احقاق حق و وصول مطالبات از حمایت قضایی وکیل دادگستری استفاده نمایند چرا که سرعت اقدام در دعاوی مطالبه وجه چک و توقیف اموال در تامین خواسته از موارد بسیار پر اهمیت در وصول مطالبات می باشد .

برای ارتباط و اطلاعات بیشتر با مشاورین متخصص ساوا از طریق لینک زیر اقدام کنید.

                               https://savaapp.com/consulting/phone 

مهلت های قانونی مطالبه وجه چک:

الف ) اگر چک در همان مکانی که صادر شده است باید تادیه گردد دارنده چک باید در ظرف 15 روز از تاریخ صدور وجه آن را مطالبه کند.

ب ) اگر چک از یک نقطه به نقطه دیگر ایران صادر شده باشد باید در ظرف 45 روز از تاریخ صدور چک مطالبه شود.

ج ) اگر محل صدور چک خارج از کشور باشد اما پرداخت چک در ایران باشد، مهلتی که در ظرف آن دارنده چک میتواند وجه چک را مطالبه کند 4ماه از تاریخ  صدور است.

 

وکیل مطالبه چک:

سامانه انتخاب وکیل آنلاین با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری متخصص در زمینه وصول وجه چک و همچنین پیگیری پرونده در مرحله اجرای احکام دادگستری این نوید را به شما می دهد که با خیالی آسوده مطالبات خویش را به ما بسپارید.

برای اخذ مشاوره از وکیل حرفه ای مطالبه وجه چک طبق قانون جدید و همچنین پیگیری روند اجرای حکم و همچنین تنظیم درخواست اجراییه چک با شماره 02122522540تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

 

 

منتشر شده در 15 بهمن 1401
دسته‌ها: مقالات
برچسب‌ها: وکیل

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

در خواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: