مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

مفهوم جرم چیست و جرم قانونی به چه معناست؟

عمل مجرمانه مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی انجام دادن یا انجام ندادن عملی است که در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی شده است. برای مثال سرقت (ربایش مال دیگری) یکی از انواع آن است؛ زیرا در قانون برای آن مجازات تعیین شده است. جرایم در قانون ما به چهار بخش حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم می‌شوند که در کتاب مجازات اسلامی نیز همین تقسیم بندی رعایت شده است.

image

جرم واژه‌ای است که بسیاری از ما با مفهوم آن آشنایی داریم. زندگی در دنیای امروز با تمام پیچیدگی‌هایی که برای ما به ارمغان آورده است، افزایش سطح آگاهی در خصوص جرائم را مطالبه می‌کند؛ اما به راستی مفهوم جرم چیست و کدام یک از ما می‌تواند مطابق قانون پاسخ دهد که تعریف جرم چیست ؟ در متن حاضر گروه مجله حقوقی رکلا سعی کرده است که سوالات شما را به طور شفاف پاسخ بدهد.

تعریف اصطلاحات جرم

عمل مجرمانه مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی انجام دادن یا انجام ندادن عملی است که در قانون برای آن مجازاتی پیش بینی شده است. برای مثال سرقت (ربایش مال دیگری) یکی از انواع آن است؛ زیرا در قانون برای آن مجازات تعیین شده است. جرایم در قانون ما به چهار بخش حدود، قصاص، دیات و تعزیرات تقسیم می‌شوند که در کتاب مجازات اسلامی نیز همین تقسیم بندی رعایت شده است. بعد از ارائه‌ یک تعریف ابتدایی از جرم، می‌خواهیم پاسخ دقیق‌تری به یکی از سوالات شما بدهیم.

ممکن است از خود پرسیده باشید که مفهوم جرم چیست ؟ می‌توانیم با یک مثال پاسخ شما را بدهیم. تصور کنید که فردی با عمل متقلبانه و با حیله‌گری وجه یا مال دیگری را تصرف می‌کند. انجام دادن این عمل به دلیل آن که باعث ضرر رساندن به دیگران می‌شود در قانون کشور ما جرم دانسته شده است و برای آن مجازات در نظر گرفته‌اند. در یک مثال دیگر، غریق نجاتی را در نظر بگیرید که وظیفه دارد افراد را از غرق شدن نجات دهد. حال اگر از انجام وظیفه خود و کمک به یک شخص خودداری کند، به دلیل اینکه از وظیفه خود کوتاهی کرده و باعث قتل یک شخص شده، در قانون برای او مجازاتی تعیین شده است.

 

 

عناصر و ارکان جرم قانونی

ممکن است از خودتان پرسیده باشید منظور از عناصر در تعریف جرم چیست ؟ هر جرم دارای سه بعد قانونی، مادی و روانی یا معنوی است. سرقت را در نظر بگیرید؛ حال قدم به قدم هر یک از این سه عنصر را برای شما تشریح خواهیم کرد.

عنصر قانونی جرم

منظور همان ماده قانونی است که بر اساس آن، سرقت، عمل مجرمانه شناخته می‌شود. توجه کنید تفاوتی نمی‌کند که سارق با چه فاصله‌ای و چه میزان مال را از حیطه اختیار مالک خارج کرده باشد. به محض انجام سرقت و بروز عنصر مادی و روانی، جرم قانونی محقق می‌شود. اما عنصر مادی چیست؟!

عنصر مادی

همان شیوه و روش انجام جرم است. برای مثال در مورد سرقت تمامی نقشه‌ها و ابزار و آلاتی که سارق برای انجام سرقت از آن استفاده می‌کند تحت عنوان عنصر مادی شناخته می‌شوند. به عبارت دقیق‌تر کلیه ابزارها و روش‌هایی که افراد برای ارتکاب عمل مجرمانه از آن استفاده می‌کنند، عنصر مادی حساب می‌آید. تا زمانی که افراد وارد فاز اجرایی و مادی نشده‌اند، قانون گذار عمل آن‌‌ها را جرم نمی‌داند.

عنصر روانی

قصد و انگیزه‌ای که فرد برای دستیابی به آن وارد فاز مادی جرم می‌شوند، عنصر روانی نام دارد. اگر فرد جرمی را انجام داده اما قصد و انگیزه از انجام آن نداشته باشد، آن عمل جرم به حساب نمی‌آید یا غیر عمد به حساب می‌آید که مجازات کمتری خواهد داشت.

 

منبع : خبرنگاران ساوا

منتشر شده در 11 آبان 1400
دسته‌ها: مقالات

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

در خواست مشاوره
نکات مهم در انتخاب وکیل
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: