مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

طلاق

طلاق یکی از بزرگترین مشکلات ایران در چند ده اخیر بوده که به مرور زمان در حال افزایش است.آمار ازدواج از سال 1390 تا به حال 36% کاهش و آمار طلاق 28% افزایش یافته است،میانگین ازدواج در مردان 36 سال و در زنان 26 سال و میانگین طلاق در مردان 39 سال و در زنان 34 سال می باشد که در مقایسه با دهه های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

image

طلاق یکی از بزرگترین مشکلات ایران در چند ده اخیر بوده که به مرور زمان در حال افزایش است.آمار ازدواج از سال 1390 تا به حال 36% کاهش و آمار طلاق 28% افزایش یافته است،میانگین ازدواج در مردان  36 سال و در زنان  26 سال و میانگین طلاق در مردان 39 سال و در زنان 34 سال می باشد که در مقایسه با دهه های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

هر 3 ازدواج در سال1401منجر به یک طلاق شده است.

اکثر طلاق ها در 5 تا 10 سال اول زندگی رخ داده است.

دلایل طلاق:

طلاق عوامل زیادی داشته از جمله بی مسئولیتی،بی احترامی،بی توجهی،شرایط نا مطلوب اقتصادی و طلاق عاطفی که 5 مورد عمده و فراگیر در ایران می باشد.

ازدواج بدون آگاهی،نداشتن بلوغ فکری،عدم سلامت روانی،شخصیتی و اخلاقی،عدم واقع گرایی در معرفی خود و شناخت همسر و عدم رعایت تناسب فردی و خانوادگی همسران، در دسته همسر گزینی نادرست قرار میگیرند که بیشتر طلاق ها را در بر می گیرد.بهترین راهکار برای این مورد آموزش درست جوانان و خانواده ها در زمینه ازدواج می باشد.

عدم مسئولیت پذیری و انجام ندادن درست وظایف شخصی در نقش همسر،تقسیم کار نا مناسب،چشم و هم چشمی،بی احترامی به حرمت رابطه و استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی که در نهایت موجب نارضایتی یکی از زوجین شده و ضمینه طلاق را فراهم میکند.

طلاق چه آسیب‌های روحی و جسمی برای فرزندان به دنبال دارد؟

پژوهش های مختلف نشان می دهد که در بیشتر آسیب های اجتماعی ردپایی از فرزندان طلاق به چشم می خورد.طلاق والدین به منزله ی از بین رفتن چتر امنیتی فرزندان به شمار می رود که می تواند بر سلامت اجتماعی و روانی آنها تأثیر بگذارد.کودکان سنین پیش دبستانی بیشتر در معرض تأثیرات منفی هستند،کودکان در این سنین دچار کابوس میشوند و بازی های انها حالت افسردگی دارد و شب ادراری و احساس گناه نیز در انها وجود دارد.

روش های کاهش طلاق:

 الف) جلوگیری از ایجاد نزاع و اختلاف در بین زوجین:

اسلام برای تعالی زن و شوهر از هر گونه دخالت و هر آنچیزی که سبب می‌شود تا رابطه زن و شوهر خراب شود نهی می‌کند. مثلا:یکی از دلایل سر شدن زوجین نسبت به یکدیگر دخالت کردن آشنایان در مورد زندگی آنهاست. با کلمات و گفتارهای خودشان سبب سردی رابطه آنها می‌شوند و عاقبت کار آنها به جدایی خواهد کشید یا طلاقی که سبب جدایی آنها می‌شود و یا سبب طلاق عاطفی در بین آنها خواهد شد

ب) توجه به فرزندان و مشکلات آنها:

بعد از طلاق گرفتن زوجین، مشکلی بوجود می‌آید به عنوان حضانت فرزند، تامین نفقه آن و دور شدن از فرزند برای یکی از پدر و مادر، وجود این سختی ها می‌تواند یک عاملی باشد برای دوری از طلاق گرفتن و فروپاشی خانواده.

ج) زوجین باید گذشت داشته باشند:

زوجین باید از اشتباهات یکدیگر بگذرند تا زندگی آنها دوام پیدا کند و بهترین راه برای دوام بخشیدن به آن گذشت کردن از اشتباهات یکدیگر است و اگر زنی بیم داشت که شوهرش با وی مخالفت و بد سلوکی کند یا از او دوری گزیند باکی نیست که هر دو تن به گونه‌ای به راه صلح و سازش باز آیند، که صلح به هر حال بهتر است. 

اقدامات لازم برای دوران پس از ازدواج:

پس از ازدواج بهتر است زوجین بتوانند تعارضات زناشویی را به بهترین شکل ممکن حل نمایند، باورهای نادرست در رابطه با زندگی مشترک را کنار بگذارند، توقعات خود را در سطح منطقی نگه دارند، برای طرف مقابل هویت مستقل قائل باشند و به انتخاب‌های فردی احترام بگذارند، مرزهای شخصی را از مرزهای مشترک زناشویی تشخیص دهند، به اطرافیان اجازه دخالت‌های نابجا ندهند و مسائلی از این قبیل را مدیریت کنند تا از این راه بتوانند از وقوع طلاق جلوگیری کنند

.

انواع طلاق:

الف)طلاق رجعی

طلاق رجعی یکی از انواع طلاق است که به موجب آن ، پس از طلاق و در طول مدت عده طلاق ، مرد می تواند به همسر خود رجوع کرده و بدون اینکه نیاز به عقد نکاح مجددی باشد ، با وی زندگی کند .

لازم به ذکر است که رجوع مرد در طلاق رجعی کاملا به اراده خود وی است و زن نمی تواند مانع رجوع مرد بشود .

 

ب)طلاق بائن

طلاق بائن به طلاقی گفته می‌شود که در آن مرد حق رجوع به زن را ندارد. در طلاق بائن چه زن عده داشته باشد و چه نداشته باشد، رجوع مرد به او جایز نیست. این نوع از طلاق در مقابل طلاق رجعی است که در آن، مرد در زمان عده، حق رجوع دارد.

طلاق خلع:

طلاق خلع که در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی به آن اشاره شده است طلاقی است که در آن زن به دلیل کراهت از شوهر خود، در مقابل پرداخت مالی به او، طلاق می‌گیرد. این مال ممکن است عین مهر، معادل آن و یا بیشتر یا کمتر از مهریه باشد. به مالی که زوجه به زوج می‌بخشد فدیه گفته می‌شود و می‌تواند دین، منفعت یا عین باشد.

طلاق مبارات:

نوعی طلاق توافقی است که در آن به جهت عدم علاقه زن و مرد به یکدیگر، زن مهریه یا مال دیگری به مرد پرداخت می‌کند تا او را طلاق دهد. طلاق مبارات از اقسام طلاق بائن است و در آن مرد نمی‌تواند به زن رجوع کند؛ یعنی در زمان عده، بدون عقد او را دوباره همسر خود کند. البته در طلاق مبارات، در زمان عده، زن می‌تواند از بخشش خود منصرف شود. در این صورت مانند طلاق رجعی، شوهر می‌تواند به او رجوع کند.

عده در طلاق:

عده طلاق به مدتی زمانی گفته می‌شود که خانم بعد از فوت یا طلاق اجازه ازدواج را ندارد و در صورتی که ازدواج کند، عقد او باطل است.

طلاق توافقی :

 طلاق توافقی که در آن زن و مرد توافق می‌كنند از یكدیگر جدا شوند و این توافق در حكم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌كند. در واقع همانطور که از نام این نوع طلاق بر می آید طلاقی است که همه چیز در مورد آن بر حسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند یکسری توافقاتی را انجام می دهند که این نوع طلاق ، طلاق باین می باشد .

مزایای حضور وکیل در طلاق توافقی:

زوجینی که قصد جدایی از یکدیگر را دارند و در خصوص کلیه حقوق مالی از جمله مهریه و جهیزیه و حقوق غیر مالی از جمله حضانت فرزند مشترک و نفقه فرزند توافق دارند می توانند با راهنمایی وکیل طلاق توافقی کلیه مراحل طلاق توافقی را در کوتاه ترین زمان و بدون تنش انجام دهند.

تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.

                                   https://savaapp.com/consulting/phone      

وکیل طلاق:

زمانی که زوجین تصمیم قطعی به طلاق دارند اما تمایلی به شرکت در مراحل حقوقی و اداری آن ندارند، بهتر است که برای این امور وکیل طلاق انتخاب کنند تا وکیل به جای ایشان امور مربوطه را انجام دهد. نکته مهم در این زمینه این است که وکیل مورد نظر حتماً در حوزه امور خانواده تخصص داشته باشد، چون در غیر این صورت فرایند طلاق طولانی‌تر خواهد شد. یک وکیل باتجربه و متخصص شما را یاری می‌کند تا در مسیر صحیح‌تری گام بردارید و تصمیمات منطقی بگیرید.

برای مشاوره با وکلای متخصص ما در زمینه طلاق از طریق لینک زیر اقدام کنید. https://savaapp.com/consulting/inperso 

 

 

منتشر شده در 15 بهمن 1401
دسته‌ها: اخبار
برچسب‌ها: طلاق

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: