مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

حکم و دستور تخلیه

دستور تخلیه فقط در زمانی صادر می‌شود که مدت اجاره به پایان رسیده باشد و در موارد دیگر نمی‌توان تقاضای صدور دستور تخلیه کرد. برای درخواست دستور تخلیه باید کلیه شرایط زیر با هم وجود داشته باشند...

image

                                                 

قرارداد اجاره از قراردادهای رایجی است که امروزه بسیار کاربرد دارد. اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود و در ازای استفاده از مال اجاره، اجاره‌بها به موجر پرداخت می‌کند. مستاجر و موجر به موجب عقد اجاره، در قبال هم تعهدات و وظایفی دارند. در صورتی که تعهدات از سوی مستاجر انجام نشود، مالک می‌تواند حکم تخلیه ملک خود را بگیرد.

در این مقاله راجع به اقدامات قضایی، تعاریف اصطلاحات، مراجع پیگیری و مدارک مورد نیاز برای دستور تخلیه و یا حکم تخلیه، صحبت خواهیم کرد.

در تخلیه ملک مسکونی از دو روش می‌توان برای تخلیه اقدام کرد:

تقاضای دستور تخلیه:

دستور تخلیه فقط در زمانی صادر می‌شود که مدت اجاره به پایان رسیده باشد و در موارد دیگر نمی‌توان تقاضای صدور دستور تخلیه کرد. برای درخواست دستور تخلیه باید کلیه شرایط زیر با هم وجود داشته باشند:

در صورت وجود تمام این شرایط و با ارائه دادخواست تخلیه ملک به شورای اختلاف محل وقوع ملک، دستور تخلیه صادر خواهد شد. اجرای دستور تخلیه نیاز به صدور برگ اجرائیه ندارد و اصولا طی یک هفته پس از تقدیم تقاضای صاحبخانه، انجام می‌شود. پس از ابلاغ اوراق قضایی و یا اجرائیه، چنانچه تا 3 روز مستاجر ملک را تخلیه نکرد و تحویل نداد، دستور تخلیه در روز و ساعت مشخص توسط مأمور اجرا انجام خواهد شد.

تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.

                                   https://savaapp.com/consulting/inperson         

 

مرجع صالح برای رسیدگی به دستور تخلیه:

مرجع صالح براي رسيدگي به دستور تخليه در قراردادهاي اجاره اعم از رسمي يا عادي، طبق ماده ۹ ازقانون شورای حل اختلاف، شوراي حل اختلاف محل وقوع ملك است. در مورد قراردادهاي اجاره رسمي، مي توان تخليه ملك را از طريق اداره اجراي ثبت نيز انجام داد. اما در این زمینه باید به این امر توجه داشته باشید که اگر مکان مورد اجاره از نوع تجاری بوده و قرارداد برای سال ۵۶ و یا قبل از آن باشد، دیگر نمی توان به شورا مراجعه نمود بلکه در این خصوص بایستی به دادگاه صالح مراجعه نمود. دستور تخليه بدون تشكيل جلسه رسيدگي و فوراً و خارج از نوبت، رسيدگي و صادر مي شود و قابل اعتراض و تجديدنظر خواهي نيست اما در صورتی که مستأجر مدعي تمديد قرارداد اجاره باشد در اينصورت بايد شكايت خود را به دادگاه عمومي محل وقوع ملك اعلام نمايد، شكايت او مانع از انجام تخليه نيست مگر اينكه دادگاه رسيدگي كننده شكايت مستأجر را وارد بداند در اينصورت پس از اخذ تأمين مناسب، قرار توقيف عمليات اجرايي صادر مي گردد.

اجرای دستور تخلیه:

اجراي دستور تخليه نيازمند صدور اجراييه نيست. مأمور ابلاغ مكلف است دستور تخليه را ظرف ٢٤ ساعت به مستأجر ابلاغ نمايد و در نسخه دوم رسيد دريافت كند و در صورت امتناع مستأجر از دادن رسيد، اين موضوع را در ابلاغ نامه قيد و ظرف سه روز نسبت به اجراي مفاد دستور اقدام كند.

 

آیا اجرای دستور تخلیه در غیاب مستاجر امکان پذیر است؟

پاسخ مثبت است؛ اگر در هنگام تخليه ملك، مستأجر حضور نداشته باشد و اثاثيه اي در آنجا باشد، مي توان با معرفي يك انبار عمومي و انتقال اموال به آنجا، تخليه ملك را انجام داد.

 

تقاضای حکم تخلیه:

حکم تخلیه حکمی است که دادگاه آن را صادر می‌کند اما در مورد املاک مسکونی طبق قانون، مرجع صالح شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است. دریافت حکم تخلیه مستلزم تعیین جلسه رسیدگی، صدور حکم تخلیه توسط مرجع قضایی، تجدیدنظر و تقاضای صدور اجرائیه خواهد بود و نسبت به دستور تخلیه زمان بیشتری خواهد برد.تفاوت اصلی حکم تخلیه با دستور تخلیه این است که در مواردی که نیاز به صدور حکم تخلیه باشد، حتما باید جلسه رسیدگی تشکیل و دفاعیات طرفین شنیده شود، اما درباره دستور تخلیه نیازی به تشکیل جلسه دادگاه نبوده و صرفا با درخواست مالک و با استناد به قرارداد اجاره صادر می‌شود.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به حکم تخلیه:

در این خصوص می بایست میان قراردادهایی که در ان ها سرقفلی پیش بینی شده و موارد بدون این حق قائل به تفکیک شد به این صورت که:

رأيي كه در مورد حكم تخليه صادر مي شود قابل تجديدنظرخواهي و در صورت غيابي بودن، قابل واخواهي مي باشد.

اجرای حکم تخلیه:

پس از صدور رأي و قطعيت آن، با صدور اجراييه بنا به درخواست موجر، به مستأجر ابلاغ مي شود كه ظرف ١٠ روز از تاريخ ابلاغ، اقدام به تخليه ملك نمايد در غير اينصورت، دادگاه اقدام به تخليه ملك مي نمايد. اجراي حكم تخليه منوط بر اين است كه مبلغ وديعه اخذ شده از مستأجر توسط صاحب ملک اعم از این که صاحب عین باشد یا منفعت، به حساب سپرده دادگستري واريز گردد.

 

جبران خسارت:

در ضمن دادخواست تخليه، ميتوان خواسته هايي همچون مطالبه اجور معوقه و يا پرداخت خسارت و  را مطالبه نمود.

مدارک لازم جهت حکم و یا دستور تخلیه:

 

 

سامانه انتخاب وکیل آنلاین با در اختیار داشتن کادری مجرب از وکلای پایه یک دادگستری متخصص در زمینه پیگیری کلیه دعاوی حقوقی یا کیفری املاک مسکونی و تجاری و همچنین پیگیری پرونده در مرحله اجرای احکام دادگستری این نوید را به شما می دهد که با خیالی آسوده مطالبات خویش را به ما بسپارید.

برای اخذ مشاوره با وکیل حرفه ای،  آشنا با قوانین جدید و همچنین پیگیری روند اجرای حکم با شماره 02122522540 تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

 

 

 

 

منتشر شده در 14 بهمن 1401
دسته‌ها: اقتصادی
برچسب‌ها: حکم تخلیه

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

در خواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: