مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

حضانت

حضانت طفل از جمله اموری است که با اختلاف بین زوجین و جدایی والدین از یکدیگر، معمولا اتفاق افتاده و دعوی حضانت طفل را صورت خارجی به خود می بخشد؛ لذا شناخت حضانت و قوانین مرتبط با آن مفید است.

image

                                                                                                                حضانت

 

                                                                   

   حضانت طفل از جمله اموری است که با اختلاف بین زوجین و جدایی والدین از یکدیگر، معمولا اتفاق افتاده و دعوی حضانت طفل را صورت خارجی به خود می بخشد؛ لذا شناخت حضانت و قوانین مرتبط با آن مفید است.

حضانت چیست؟

مفهوم حضانت در دایره حقوق خانواده قرار می گیرد،معنی حق و تکلیف می باشد. همچنین حضانت که “عرفا”در جامعه ما رواج دارد، به معنای نگهداری و سرپرستی از طفل توسط پدر و مادر است. حق یا تکلیف بودن حضانت هرکدام نتایجی به بار می آورد که “عملا”حضانت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

قانون حضانت:

حضانت در لغت به معنی پرورش و مراقبت از طفل است. در مواد ۴۷-۴۰ قانون جدید حمایت از خانواده و ۱۱۷۹-۱۱۶۸ قانون مدنی به صراحت درباره نگهداری و پرورش طفل صحبت شده است. البته لازم به ذکر است که حضانت بیشتر به پرورش جسمانی کودک تعلق می گیرد و برخی محدودیت های حضانت شامل موارد تربیت و پرورش اخلاقی وی نمی شود.

بنا بر قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران، سن بلوغ، عامل محدودیت سنی حضانت طفل است. به طوریکه حضانت فرزند قبل از طلاق والدین به عهده هر دو والدین است مگر آنکه یکی از آنها از حضانت سرباز زند یا فوت کند و سن حضانت فرزندان در دختران سن ۹ سال و برای پسران سن ۱۵ سال را در بر می گیرد. این بدین معنی است که والدین یا هر شخصی که حضانت فرزند به وی واگذار شده است، تا قبل از این سن حق ترک مسئولیت های خود در قبال طفل را ندارد. حضانت طفل به طور معمول بر عهده والدین است، مگر در شرایطی که قانون یکی یا هر دو نفر والدین را واجد شرایط حضانت طفل نداند.

            تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

                                   با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.

https://savaapp.com/consulting/phone                                    

وضعیت حضانت طفل به دو صورت بررسی می شود:

حضانت فرزند بعد از طلاق والدین

بعد از جدایی و طلاق والدین،حق حضانت فرزند تا پایان هفت سالگی با مادر خواهد بود،و پس از آن،تا سن بلوغ حضانت بر عهده پدر قرار خواهد گرفت.بعد از این که بچه بالغ،و از سنین طفولیت خارج شد،تصمیم اینکه با چه کسی زندگی کند با خود او است که این سن بلوغ برای دختران نه سال و برای پسران پانزده سال قمری است.

حضانت فرزند بعد از طلاق توافقی

قوانین طلاق و حضانت فرزند مشخص است. بنابر ماده ۲۹ قانون حمایت از خانواده، دادگاه باید در مورد حق حضانت فرزند پس از طلاق (هر نوع طلاقی) تصمیم بگیرد. اگر والدین متقاضی طلاق توافقی، فرزند دختر کمتر از ۹ سال و فرزند پسر کمتر از ۱۵ سال داشته باشند، می بایست درباره حق حضانت فرزند بعد از طلاق، میزان حق ملاقات طرف مقابل، فرد عهده دار نفقه و میزان نفقه نیز توافق نمایند. طبق قانون حمایت از خانواده، دادگاه در تعیین حضانت بچه بعد از طلاق باید مصلحت فرزند را در نظر داشته باشد. قوانین طلاق و حضانت فرزند، امکان حضانت طفل را از مادری که ازدواج مجدد نماید سلب می کند و به پدر باز می گرداند اما در طلاق توافقی در این مورد زوجین می توانند با یکدیگر توافق نمایند.

برای ارتباط با اپلیکیشن ساوا و وکلای پایه یک دادگستری از طریق لینک  زیر اقدام کنید.

                            https://savaapp.com/consulting/online                  

هزینه نگهداری طفل پس از تعیین حضانت با کیست:

هزینه نگهداری یا همان نفقه بر احد پدر فرزند یا ولی است، مگر اینکه بین طرفین توافقی دیگر شده باشد و هزینه به عهده مادر قرار داده شده باشد.

حضانت کودک در صورت فوت والدین:

فوت پدر

بر اساس ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی در صورت فوت یکی از ابوین، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود ؛ هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیّم معین کرده باشد.بر اساس این ماده، در صورتی که حضانت کودک با پدر باشد و پدر فوت کند، در صورتی که مادر کودک زنده باشد، حضانت طفل بر عهده مادر خواهد بود، نه هیچکس دیگر.حتی در صورتی که پدر قیّم تعیین کرده باشد و یا در موردی هم که بعد از فوت پدر ولایت با جدّ پدری باشد، باز هم حضانت کودک با مادر خواهد بود.بنابراین، در صورتی که پدر کودک فوت کرده باشد، پدر بزرگ کودک یا قیّمی که از طرف پدر تعیین شده بود، صلاحیت بر عهده گرفتن حضانت کودک را نخواهند داشت، بلکه حضانت بر عهده مادر است.البته این موضوع یک استثناء دارد و آن هم این است که مادر از صلاحیت اخلاقی لازم برای بر عهده گرفتن حضانت برخوردار نباشد که در این صورت دادگاه به تقاضای نزدیکان طفل، قیّم طفل یا تقاضای رئیس حوزه قضایی، در خصوص حضانت طفل تصمیم مقتضی را می گیرد و ممکن است حضانت را از مادر سلب کند.

فوت مادر

بر اساس صدر ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی "در صورت فوت یکی از ابوین، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود".بنابراین، حضانت فرزند بعد از فوت مادر، در صورت زنده بودن پدر کودک، با او خواهد بود.

فوت هم زمان پدر و مادر

بر اساس مقررات قانونی، در صورت فوت پدر و مادر کودک،حضانت در درجه اول با جدَ پدری است؛یعنی پدر بزرگ پدری کودک،او نسبت به بقیه افراد صلاحیت بیشتری دارد،اما در صورتی که پدر بزرگ او در قید حیات نباشد،وصی این وظیفه را بر عهده دارد.

 

 

تکلیف حضانت در مقابل حق حضانت:

با توجه به ماده 54 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391 هر زمانی که یکی از والدین که مسئول حضانت فرزند است از انجام تکالیف تعیین شده خودداری کند برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مشخص محکوم می شود.

مجازات جلوگیری از ملاقات فرزند:

فردی که حضانت فرزند را برعهده دارد نمی تواند فرد دیگر (مادر یا پدر)را برای ملاقات با فرزند منع کند. زمانی که این عمل صورت گیرد، طرف مقابل قادر است از وی شکایت کند و در صورت تکرار و استمرار سبب سلب حضانت طرف اول خواهد شد.طبق ماده 632 بخش تعزیرات مصوب سال 1375 قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی با ملاقات فرزند باطرف دیگر که ممکن است مادر یا پدر فرزند باشد، جلوگیری کند قوانینی برای این اشخاص در نظر گرفته شده است؛ در حقیقت برای اشخاصی که حق طرف دیگری را در نظر نمی گیرند و مانع ملاقات وی با فرزند شود طبق قانون مجازاتی در پی خواهد داشت که این مجازات به صورت سه ماه تا 6 ماه حبس و یا حتی جزای نقدی است که شخص خاطی به آن محکوم خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت حضانت توسط وکیل:

 

منتشر شده در 14 بهمن 1401
دسته‌ها: گالری
برچسب‌ها: حضانت

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

در خواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: