مشاوره رایگان22522540 -021

مشتاقــــ شنیدنــــ صدایـــ شما هستیمـــ ...

خدمات ساوا را می توانید از این قسمت انتخاب کنید. بخاطر داشته باشید که با انتخاب هر کدام از گزینه های بالا، ما تمام تلاشمان را برای رفع مشکلات شما انجام خواهیم داد.

بانک قوانین

دیکشنری حقوقی

ترمینولوژی حقوقی

ترور

ترور واژه ای غربی است و در فرهنگ سیاسی به کشتارها و تخریب های رعب آوری گفته می شود که گرچه هدفمندند اما مدرکی قانونی به کسی نمی دهند. و تروریست کسی است که اگر هم تواناتر از ترورشونده باشد ..

image

  ترور

ترور واژه ای غربی است و در فرهنگ سیاسی به کشتارها و تخریب های رعب آوری گفته می شود که گرچه هدفمندند اما مدرکی قانونی به کسی نمی دهند. و تروریست کسی است که اگر هم تواناتر از ترورشونده باشد به دلیلی، شرایط جنگ رویارو را ندارد زیرا ترور، ابزار کار باندهای جنایتکار باجگیر مافیایی بین المللی یا حکومتهای غاصب و متجاوز و غیر مردمی می باشد که فریبکارانه مردم نمایی می کنند و بنابراین مجبورند مخالفان خود را با ترور و ارعاب از سر راه بردارند.

در مقاله زیر راجع به ترور،انواع ترور و مجازاتی که جمهوری اسلامی برای آن تعیین کرده را خواهیم خواند.

ترور چیست؟

ترور عملی برای کشتن شخص به دلایل سیاسی، مذهبی یا مالی استترور یا قتل سیاسی نوعی قتل عمدی شخصی می‌باشد که با هدف کیفر یا با اهداف سیاسی انجام می‌گیرد. معمولاً فرد کشته‌شده دارای مقام یا شهرت یا علایق سیاسی است یا به‌دلیل اهانت به یک مرام عقیدتی مانند یک مذهب، مورد سوءقصد قرار می‌گیرد.

تجربه زندگی با خیالی آسوده، پیشگیری، رهایی و حل مشکلات دادگاهی

با اپلیکیشن حقوقی ساوا

از انجام مشاوره حقوقی تلفنی گرفته تا درخواست وکیل، کارشناس، داور، نگارش دادخواست، شکوائیه، لایحه، دفاعیه و ... همه را می‌توانید با اپلیکیشن ساوا انجام دهید.
 

 https://savaapp.com/consulting/inperson

انواع ترور:

ترور شخصیت

ترور شخصیت یا ترور روانی یعنی ترساندن و تهدید افراد از طریق هدف قراردادن روحیه، حس شهامت و اعتبار. کشتن روحیه، هتک حرمت و حیثیت شخص یا لطمه وارد کردن به شهرت و اعتبار و آبروی کسی از طریق ناجوانمردانه و به ویژه در رسانه‌های گروهی.

تروریسم دولتی

گاهی حکومت‌ها نیز درگیر فعالیت‌های تروریستی می‌شوند. زمانی که یک حکومت برای ایجاد هراس و ترس دائم در میان شهروندان، از اعمال خشونت آمیز استفاده می‌کند، به آن تروریسم دولتی گفته می‌شود. همچنین در تروریسم دولتی، حکومت‌ها به گروه‌های تکفیری و بنیادگرا در دیگر کشورها نیز به دو صورت کمک می‌کنند.

الف ) کشور برای سرکوب مخالفین داخلی، از تروریسم استفاده می‌کند.

ب )  با حمایت از گروه‌های تندرو در خارج از مرزها، عملاً وارد ایدئولوژی تروریسم می‌شود.

روش دیگر تروریسم دولتی با اعمال خشونت و از طریق قرار دادن ملت در حالت هراس جمعی و ترس دائم (رژیم وحشت) است بطوری که کشوری برای رسیدن به اهدافی در کشوری دیگر، خود یا با همکاری سایر دول  اقدام به عملیات خرابکارنه و بمب گذاری و قتل و خونریزی و در نهایت به خاک این کشور تجاوز می‌نماید مانند حمله عراق به ایران، عربستان به یمن، جنایات صهیونیستها در فلسطین و لبنان، آمریکا به عراق و… اسرائیل بهترین نمونه و سمبل تروریسم دولتی است. گرچه نهادهای حقوق بشری امروزه اسراییل را تروریست نمی‌خوانند زیرا اکنون اسراییل با مجوز سازمان ملل آمریکا آشکارا به ترور می‌پردازد.

تروریسم بین المللی

به منظور تأمین مقاصد سیاسی در سطح بین المللی انجام می‌شود و مقصود از آن نیل به نتیجه‌ای قدرت طلبانه (یعنی نتیجه‌ای که هدف آن تغییر یا حفظ ساختارها یا سیاست‌های فعال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یک دولت یا سرزمین مشخص است) باشد.

ترور در قوانین مجازات اسلامی چه جایگاهی دارد؟

ترور یکی از زشت‌ترین‌ و خشن‌ترین اعمالی است که انسان ممکن است مرتکب شود. معمولا ترور با هدف ایجاد ترس درمیان شهروندان اجرا می‌شود و قربانیان آن افرادی برجسته و مهم در جامعه هستند. ترور کاری مذموم و ناپسند محسوب می‌شود و به علل گوناگون، برخی افراد در معرض آن قرار می‌گیرند و در این میان نیز بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان خود را از دست می‌دهند. البته باید گفت ترور، فقط در مورد مقامات رسمی کشور اتفاق نمی‌افتد، بلکه چندسال اخیر شاهد ترور برخی از نخبگان و سرمایه‌های کشور  بوده‌ایم که از دست دادن  این عزیزان ممکن است برای کشور گران تمام شود و از آن به پدیده تروریسم یاد می‌شود. در نظام کیفری ایران تروریسم فاقد جرم انگاری مستقل است، در حالی که بعد از انقلاب اسلامی تعداد زیادی از هموطنان قربانی اقدامات تروریستی بوده‌اند ولی ترور جایگاهی در نظام کیفری ایران ندارد.

مجازات ترور:

اگر شخص یا گروهی با هر وسیله‌ای اقدام به ترور شخصی کنند یا مرتکب یکی از اعمال گفته شده در بالا شوند، از نظر قانون محاکمه و مجازات می‌شوند. در قانون مجازات اسلامی، ترور هم مانند سایر موارد قتل و ضرب و جرح عمدی دانسته شده و برای آن همان مجازات قتل عمدی در نظر گرفته شده است. در قانون مجازات اسلامی، ترور هم مانند سایر موارد قتل و ضرب و جرح عمدی دانسته شده و برای آن همان مجازات قتل عمدی در نظر گرفته شده است. البته در ماده ۵۱۵ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی(مصوب ۱۳۷۵)، سوءقصد به جان رهبر و هریک از روسای قوای سه گانه و مراجع بزرگ تقلید، چنانچه محارب نباشد، دارای سه تا ده سال حبس دانسته شده است. همچنین بر اساس ماده ۵۱۶ همان قانون نیز، «هرکس به جان رییس کشور خارجی یا نماینده سیاسی ‌آن در قلمرو ایران سو قصد نماید به مجازات مذکور در ماده (۵۱۵) محکوم می‌شود البته در تبصره ماده ۵۱۶ به این نکته اشاره شده است که اگر «سو قصد منتهی به قتل یا جرح یا ضرب شود علاوه بر مجازات مزبور به قصاص یا دیه مطابق ضوابط و مقررات‌ مربوط محکوم خواهد شد در واقع قانونگذار، جرم سوءقصد به مقامات داخلی یا خارجی را به صورت یک جرم مشخص، تعیین کرده و در صورتیکه این سوءقصد منجر به قتل یا ضرب و جرح شود، برای آن قصاص و دیه هم در نظر گرفته است. نکته جالبی که در این خصوص وجود دارد این است که سوءقصد به سایر مقامات و شخصیت‌های سیاسی، اگر منجر به قتل یا ضرب و جرح نشود، فاقد وصف کیفری بوده و شاید تنها بتوان به عنوان اقدام علیه امنیت ملی یا برهم زدن نظم عمومی، عامل ترور را مجازات کرد. البته نکته مهمی در که خصوص جرم‌انگاری ترور در قوانین جزایی ایران وجود دارد این است که همانطور که در ماده ۵۱۵ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده، سوءقصد یا ترور مقامات ممکن است به عنوان جرم محاربه قابل تعقیب و مجازات باشد. کما اینکه «آشکار کردن سلاح به قصد ترساندن مردم» به تنهایی شامل جرم محاربه بوده و می‌تواند حد محاربه را برای عامل ترور به همراه داشته باشد؛ فارغ از اینکه ترور به نتیجه برسد یا نرسد.

 

برای اخذ مشاوره از وکیل حرفه ای و همچنین پیگیری روند اجرای حکم  با شماره 02122522540تماس بگیرید و یا از طریق  نصب اپلیکیشن ساوا به صورت مستقیم از سایت ( https://savaapp.com/#download_app_footer_sava ) و یا از طریق مارکت های مجازی ( گوگل پلی، بازار، مایکت و سیب چه ) برای مشاوره حضوری،تلفنی و آنلاین اقدام کنید.

 

 

منتشر شده در 12 بهمن 1401
دسته‌ها: اخبار
برچسب‌ها: ترور

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر راجع به این موضوع
مشاوران حقوقی ساوا شبانه روز در کنار شما هستند

درخواست مشاوره
Generic placeholder image
پرسش:

Generic placeholder image
پاسخ: